آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟

آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟

برای صادرات به کشورهای دیگر چه چیزی لازم است؟ آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟ آیا توان و زیرساخت لازم برای صادرات را دارید؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات تا پایان با این مقاله همراه باشید.

 ارزیابی صادراتی

شرکت هایی که پا به عرصه بین الملل و فروش محصول در عرصه جهانی می گذارند، ابتدا شرکت، محصول، منابع انسانی و تمام بخش های دیگر مجموعه ی خود را تحت ارزیابی قرار می دهند. در این ارزیابی که به ارزیابی آمادگی صادراتی  Export Readiness Assessment یا به اختصار ERA معروف است، یک شرکت از نقطه نظر صادرات مورد بررسی قرار می گیرد.

این ارزیابی می تواند به شما در دستیابی به اهداف صادراتی تان کمک کند. در این مرحله، کیفیت کالا یا خدمات شرکت شما مور توجه است. در نهایت مشخص می شود که آیا ظرفیت و منابع لازم برای ارائه محصول یا خدمات قابل عرضه در مقیاس جهانی با قیمت رقابتی وجود دارد یا نه؟ نکات مختلفی باید برای ارزیابی آمادگی صادرات در نظر گرفته شود که در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان روی آنها تحقیق شده است. ما نکات کلیدی این تجربه را اینجا برای شما و به صورت خلاصه بیان می کنیم.

آمادگی صادراتی

چگونه آمادگی صادراتی شرکت خود را ارزیابی کنید؟

بسیاری از آژانس‌های دولتی، تجاری و سازمان‌های حمایت از کسب‌وکار، ابزارها و «آزمون‌های» آنلاین را با هدف کمک به کسب‌وکارها در ارزیابی آمادگی صادراتی خود توسعه داده‌اند. این آزمون ها عملکرد کسب و کار را در حوزه های زیر ارزیابی می کنند:

  1. انتظارات تجاری؛
  2. نیازهای منابع انسانی؛
  3. منابع مالی و قانونی؛
  4. روش های بازاریابی؛
  5. تعهد مدیریت؛
  6. و رقابت پذیری.

اما انجام فرآیند ارزیابی دارای جزئیات و نکات ریزی است که در اکثر مواقع نمی توان آنها را در یک فرم و پرسشنامه از پیش آماده گنجاند. به همین دلیل و در راستای ارزیابی دقیق و عمیق شرکت‏ها، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان خدمتی با نام ارزیابی به شرکت ها ارائه می کند. در این خدمت شرکت ها طی دو مرحله مورد ERA و ارزیابی عمیق قرار می گیرند. شاخص های مختلفی برای ارزیابی صادراتی این شرکت های دانش بنیان بررسی و امتیازدهی می شود که برای آشنایی با آنها می توانید اینجا را بخوانید.

به طور خلاصه می توان گفت، چهار مرحله عملی برای آمادگی صادراتی وجود دارد که شرکت ها می بایست آنها را برای محصول و مجموعه ی خود پیاده سازی کنند:

  1. ایجاد تعهدات زمانی و پولی برای انجام سفارشات صادراتی
  2. ایجاد انتظارات واقع بینانه در مورد بازده سرمایه گذاری صادرات به خارج
  3. ایجاد یک برنامه صادرات دقیق با هدف دستیابی به رشد واقعی تجارت
  4. اصلاح محصول و خدمات بر اساس مقررات و ترجیحات فرهنگی در بازارهای خارجی.

انواع مختلف ارزیابی آمادگی صادرات چیست؟

سازمان تجارت بین‌الملل ایالات متحده سه ارزیابی مختلف آمادگی صادرات را بسته به سطح تجربه تجاری یک شرکت ارائه می‌کند:

ارزیابی برای صادرکنندگان جدید:

در این نوع ERA، ارزیابی اولیه نیازها و قابلیت‌های صادراتی ارائه می شود و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا یک مرور اولیه از قابلیت‌های آمادگی صادرات خود داشته باشند.

ارزیابی برای صادرکنندگان در حال گسترش:

برای شرکتن هایی که به دنبال توسعه کسب و کار خود هستند، این نوع از ERA ملاحظات کلیدی را شناسایی می کند. در این ملاحظات موانع یا کندکننده های فرآیند صادرات برای شرکت ها شناسایی می شوند. پس از آن برنامه هایی با توجه به پتانسیل فنی و انسانی شرکت برای رفع این محدودیت ها یا موانع به آنها پیشنهاد می شود.

ارزیابی برای صادرکنندگان باتجربه:

شاید تصور کنید که شرکت ها و هلدینگ های بزرگ نیازی به فرآیند ارزیابی ندارند. ولی طبق این مدل، این شرکت ها هم می توانند به نوعی از ERA استفاده کنند. برای شرکت های بزرگ مطالعات بازاری به همراه تطبیق نقاط قوت و ضعف روی این بازارها انجام می شود. به این ترتیب بازارهای کوچک از قلم افتاده یا بازارهایی که در آینده پتانسیل رشد خوبی دارند برای سرمایه گذاری به شرکت ها پیشنهاد می شوند.

6 گام تا صادرات دانش‏ بنیان

هر شرکت و هر محصول ویژگی های منحصر به فردی دارد و از این لحاظ نیاز به مطالعات دقیق برای هر شرکت احساس می شود. اما به طور کلی شما می توانید در 6 گام یک دید کلی از توان صادراتی خود پیدا کنید:

  1. بررسی محصول: ابتدا محصول خود را بررسی کنید که آیا جذابیتی برای کشورهای دیگر دارد یا خیر؟ اگر بتوانید محصول منحصر به فردی با قیمت رقابتی ارائه کنید، شانس موفقیت شما به طور چشم گیری افزایش میابد. در این مرحله بازار هدف خود را خوب بررسی کنید و زمان کافی برای فهم دقیق از تمام زوایا صرف کنید. دقت کنید که محصول شما علاوه بر خریدار باید با استانداردهای نظارتی بازار کشور هدف هم هماهنگ باشد.
  2. عملکرد شرکت: اگر کسب و کار شما در ایران خوب پیش می رود یک امتیاز بزرگ دارید. این به آن معناست که عملکرد شرکت شما از بسیاری جهات قوی شده است. جریان مالی مناسب، حاشیه سود قابل اعتماد به همراه یک طرح تجاری موثر برای شما یک سکوی پرتاب عالی در پروژه صادراتی تان می سازد. دقت کنید که در مرحله بررسی شرکت خود کاملا واقع بین باشید. چون در مقابل این تصویر عالی، پایه های متزلزل شرکت و منابع انسانی قرار می گیرد که می تواند بسیار خطرناک باشد. فراموش نکنید که برای یک شرکت در حال مبارزه با مشکلات جاری، تامین مالی صادرات بسیار دشوارتر از یک شرکت در حالت متعادل است.
  3. منابع انسانی: ممکن است منابع انسانی و توان مدیریتی در شرکت شما برای نیازهای داخلی تان کافی باشد. دقت کنید که برای صادرات شما نیاز به افراد بیشتر و مدیریت کلان دارید. حجم کار در صادرات گسترش میابد و موفقیت با همان تعداد منابع انسانی دور از ذهن است. اگر به استخدام افراد جدید فکر می کنید بدانید در کنار آن باید آموزش به منابع انسانی را هم تامین کنید. ذهنیت افراد خود را با صادرات آشنا کنید و به آن ها دیدگاه کلان ارائه دهید. افزایش فضای اداری، حقوق و دستمزد و … نیاز به منابع مالی مطمئن دارد که نباید از آن ها غفلت کنید.
6 گام تا صادرات دانش بنیان

4. منابع مالی: اکثر صادرکنندگان کوچک و متوسط نمی توانند با استفاده از منابع مالی خود یک صادرات بین المللی را شروع کنند. بنابراین برای تامین سرمایه در گردش به وام دهنگان مراجعه می کنند. متاسفانه تامین مالی برای صادرات بسیار دشوارتر از فروش داخلی است. چرا که صادرات ریسک بیشتری دارد.

5. تولید: یکی از رایج ترین شکست ها در صادرات مربوط به ناتوانی تولید سفارشی است که شما متعهد به انجام آن شده اید. برای دوری از این دره مرگ در صادرات از ظرفیت تولید خود اطمینان کامل حاصل کنید. حتی برای تقاضاهای غیر منتظره هم آماده شوید و از هیچ کاری جهت افزایش توان تولید خود غافل نشوید. این به معنای تولید بیش از حد نیست بلکه باید توان تولید بیش از میزان پیش بینی شده را ایجاد کنید. در این مرحله فراموش نکنید که با تامین کنندگان مواد اولیه یا بقیه همکاران خود که تولید شما به آن ها وابسته است، هماهنگ باشید.

6. لجستیک: تولید کافی برای برای تامین سفارش تنها بخشی از کار است. شما باید مطمئن شوید که خریداران کالای خود را به موقع و در شرایط مورد انتظار دریافت می کنند. اینجا به کارکنانی نیاز دارید که در زمینه لجستیک صادرات آموزش دیده باشند. گردش محصول، خدمت، پول و اطلاعات در یک زنجیره تأمین باید به طور کامل به کارکنان این بخش آموزش داده شود. به طوری که بتوانند عیب یابی و مشکلات را به سرعت حل کنند.

اگر تمام این 6 مورد را بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که در تمام زمینه ها وضعیت خوبی دارید، حالا نوبت به ارزیابی شرکت شما می رسد. همچنین اگر نقاط ضعفی پیدا کردید تسلیم نشوید و سعی کنید به کمک برنامه ی توانمندسازی باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان به رفع آن ها بپردازید. تمام شرکت ها می توانند با اعتماد به نفس و پشتکار، پایه های محکم برای موفقیت در بازارهای جهانی بسازند.

دیدگاه‌ها ۰


ارسال تیکت جدید