ده گام کلیدی برای صادرات موفق

ده گام کلیدی برای صادرات موفق

همیشه راه های زیادی برای رسیدن به اهداف وجود دارد. هر فردی بسته به توانایی ها و شرایط خود می تواند چندین مسیر موفقیت برای خود ترسیم کند و با تلاش و پیگیری و پشتکار در جاده ی اهداف خود قدم گذارد. در عین حال از این واقعیت نباید غافل شویم که هر کاری روش و اسلوبی دارد. بعضی از این روش ها طبق قوانین شکل گرفته اند و بعضی دیگر هم براساس تجربه افراد موفق ایجاد شده اند. به هر حال اگر شما از روش ها مطلع باشید حتما می توانید راحت تر به هدف خود برسید.

به فکر صادرات هستید؟

اگر هدف شما ورود به دنیای صادرات یا توسعه ی بازار صادراتی محصولتان است، ما برای شما ده گام کلیدی را فهرست کرده ایم. با دنبال کردن این قدم ها امکان نزدیک شدن به هدف برای شما بیشتر می شود. چند دقیقه وقت خود را صرف آگاهی از این ده قدم کنید تا با نگاهی روشن تر در دنیای صادرات گام بردارید.

  1. در مورد بازار خود، مفصل تحقیق کنید.

مطالعه ی بازار را دست کم نگیرید. برای این کار بودجه و زمان زیادی صرف کنید. در این مطالعات از خود بپرسید آیا مشتری خارجی ای که پیدا کرده ام محصول مرا با قیمت خوبی می خرد؟ آیا این قیمت برای او به صرفه و برای من سودآور است؟ واکنش او برابر افزیش قیمت های احتمالی چیست؟ اگر مشتری تان قیمت پایین تری در محصولات رقبایتان ببیند، شما چه مزیتی دارید که به خرید از شما وفادار بماند؟

  1. استراتژی صادرات را اجرا کنید.

از خود بپرسید آیا کسب و کار شما از صادرات نفعی می برد؟ آیا زحمت صادرات با منفعت حاصل از آن تناسب معقولی دارد؟ آیا همین توان و انرژی و منابع مالی در فروش داخلی برای شما سود بیشتری ندارد؟

  1. یک برنامه صادرات ایجاد کنید.

یک برنامه به شما کمک می کند که برنامه ی صادرات خود را مدیریت کنید. در این برنامه نحوه ورود به بازارهای خارجی را مشخص کنید. منابع انسانی موردنیاز و بودجه را تعیین کنید. دقت کنید که هزینه های صادرات با توجه به تلاطم بازار ارز ممکن است مشکل ساز شود. در ضمن تمام تسهیلات قابل دریافت را لیست کنید و نحوه ی استفاده ی قطعی از آن ها را مشخص کنید. تخصیص بودجه ی داخلی و خارجی شرکت شما در این مرحله باید به دقت صورت پذیرد.

ده گام کلیدی برای صادرات موفق
  1. نحوه ی فروش خود را انتخاب کنید.

مشخص کنید که آیا یک عملیات فروش مستقیم نیاز دارید یا انتخاب نماینده و توزیع کننده برای شما موثرتر است؟ اگر خودتان وارد مرحله بازاریابی شوید بهتر می فروشید یا اگر این کار را به دفاتر صادراتی و شرکای بومی شان بسپارید؟ اگر حضور در بازار بین الملل را ضروری می دانید، چگونه این حضور را مدیریت می کنید؟ نیاز به تاسیس دفتر دارید؟ برآوردهای مالی شما از ایجاد یک دفتر در کشور دیگر چقدر واقع بینانه است؟

  1. محصول خود را تبلیغ کنید.

برای فروش محصول خود چه برنامه ای دارید؟ مزیت رقابتی شما قیمت است یا کیفیت؟ روی برند خود کار می کنید یا روی نوآوری در فناوری؟ بازاریابی محصول خود را چگونه انجام می دهید؟

  1. گمرک را بررسی کنید.

برای عبور محصولتان از گمرک نیاز به چه استانداردها و مجوزهایی دارید؟ تاییدیه ها و گواهینامه های مربوطه را دریافت کنید. تمام قدم های ارسال، بررسی در گمرک، ترخیص و حمل و نقل را توسط کارشناسان خود بررسی کنید. ممکن است محصول خود را ارسال کنید، هزینه های زیادی بپردازید و در نهایت مجبور به بازگشت آن به مبدا شوید!

  1. مراقب پول خود باشید!

از دریافت هزینه های خود در زمان درست و کاملا به موقع اطمینان حاصل کنید. باید جریان نقدی ایمنی برای خود ایجاد کنید. اعتبار کافی برای تولیدات بعدی و آماده سازی سفارشات مشتری های خود را محفظو نگه دارید. اجازه ندهید مشکل و چالش های یک معامله روی کل روند تجارت شما اثر گذارد. در صورت لزوم از پوشش های بیمه ای صادرات استفاده کنید.

  1. روش های توزیع را تعیین کنید.

اگر صادرات به کشورهای غیرهمسایه را دارید خود را برای پیامدهای آن آماده کنید. برای هر مشکلی در روند توزیع برنامه داشته باشید و در تمام مراحل با استفاده از افراد حرفه ای، ارسال سالم و به موقع محصول را تضمین کنید.

  1. روش حمل و نقل کالای خود را تعیین کنید.

همیشه روش های مختلفی برای ارسال محصول شما هست ولی کدام روش موثرتر و کم هزینه تر است؟ اگر خودتان حمل و نقل محصول را بیمه نکردید، از بیمه شدن آن توسط وارد کننده مطمئن شوید.

  1. سیاست پس از فروش برای خود داشته باشید.

منظم و دقیق با مشتریان، نمایندگان صادرات خود و بانک هایی که احتمالا با آن ها کار می کنید در ارتباط باشید. نا آرامی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور مقصد را در نظر بگیرید. در ارائه گارانتی محصول خود خوش قول باشید و برای وفادار ماندن مشتریان خود از صداقت و منابع مالی خود هزینه کنید.

دیدگاه‌ها ۰


ارسال تیکت جدید